Archiwum wrzesień 2014


wrz 17 2014 Kontrola paliwa w pojazdach firmowych
Komentarze: 0
W dzisiejszych czasach, w których ceny ropy wahają się, bardzo dużą popularnością wśród przedsiębiorców cieszą się instalacje, które w znaczny sposób wpływają na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Najbardziej powszednią formą kontroli, która przeciwdziała upustom paliwa w pojazdach firmowych, jest sonda paliwa.
 
Teraźniejsze, nowoczesne systemy są tak precyzyjne, że na skutek odpowiedniej kalibracji baków podczas instalacji, na odczyt nie ma wpływu jakość benzyny, warunki synoptyczne czy przemieszczanie się paliwa w baku.

Gdzie można zamontować czujniki?

Sonda paliwa instalowana może być w pojazdach czy maszynach, z tzw. bezpośrednim dostępem do zbiorników paliwa. Można je więc zakładać w ciągnikach siodłowych, autach ciężarowych, busach, maszynach budowanych. Jak widać niemal każda gałąź przemysłu ma choć z jednym z nich coś wspólnego.
Kategorie sond paliwa:
·         Sonda kontaktronowa – prosta budowa, w której mierniki reagują na ewentualne zmiany w zbiorniku. Defektem takiej sondy może być mało dokładny pomiar związany z wrażliwością na wstrząsy, nietrwałość.
·         Sonda pojemnościowa – zbudowana na zasadzie kondensatora, pomiędzy okładzinami znajduje się ciecz, a zmiana stanu paliwa pokazuje zmianę w pojemności kondensatora. To najbardziej popularne rozwiązanie, pomimo braku zaawansowanych rozwiązań elektroniki i czujników, z uwagi na małą cenę. Wadą może być niedokładny pomiar, szczególnie ropy, z uwagi na zmiany temperatur.
·         Sonda akustyczna – czyli nadajnik i odbiornik ultradźwięków; mierzy czas niezbędny do odbicia i powrotu oleju napędowego, jest on uzależniony od wysokości słupa ropy. Wadą jest wrażliwość na wahania temperatur i poddatność głośnika czy mikrofonu na zabrudzenie.
·         Sonda ciśnieniowa pojedyncza mierzy ciśnienie na dnie zbiornika, dzięki czemu nie ma na jej pomiar wpływu temperatura – ciśnienie na dnie jest stabilne. Wada to badanie tylko i wyłącznie ciśnienia bezwzględnego, a także możliwość awarii na skutek wahań ciśnienia.
·         Sonda ciśnieniowa referencyjna jest najbardziej zaawansowana konstrukcyjnie, stąd najbardziej dokładna. Ilość paliwa określa się dzięki niej na dnie i w górnej części zbiornika. Nie ma więc wpływu na wynik ani różnica temperatur, ani zapowietrzenie zbiornika, nie jest poddatna na zakłócenia ultradźwiękami czy zabrudzenie paliwa.

System kontroli ropy to niewątpliwie same korzyści.

Po pierwsze kontrola paliwa eliminuje niemal w stu procentach próby nielegalnej sprzedaży paliwa, dzięki czemu koszty zamontowania instalacji zwracają się po niedługim terminie i przynoszą korzyści finansowe w przyszłości ( nawet do 40%). Dodatkowo stanowi podstawę do kontroli faktur za paliwo.
Po drugie, dzięki prawidłowemu software'owi, menedżerowie floty mają ewentualność śledzenia poboru oleju napędowego, ilości paliwa w baku czy średniego spalania w litrach.
Polak potrafi, to wiemy. Grabieże paliwa z wozów firmowych to problem, z którym ma zmartwienie ogrom przedsiębiorstw w Polsce.  Najlepsze zabezpieczenia mechaniczne kierowcy umieją ominąć.  Jednak warto nieco utrudnić im bezprawne pozyskiwanie paliwa z aut służbowych.